Een nieuwe schoolvisie in de maak!
‘vbs Spes Nostra’ is de naam voor de nieuwe structuur waarbinnen onze drie scholen voortaan samenwerken. In de nabije toekomst maken we werk van het uitschrijven van een nieuwe schoolvisie. Hierbij willen willen we niet over één nacht ijs gaan. Met de betrokkenen leggen we een weg af waarbij elkeen voldoende de kans krijgt om te helpen bouwen aan deze nieuwe visietekst. Het is nog even wachten tot onze nieuwe visietekst tot stand komt. In afwachting blijven de schoolvisies van de drie scholen gelden. De teksten van de drie afzonderlijke scholen vind je hieronder.
Kleuterschool
Onze kleuters…
We hebben het over de ontwikkeling van elke kleuter binnen onze school, in brede zin: hoofd, hart en handen.
We kozen voor de vorm van een bal: speels, past bij elke kleuter, draait steeds rond. Als de bal over een moeilijk oppervlak rolt, rolt ie toch verder. Springt over obstakels. Onze school is ook als een bal, we zijn voortdurend in beweging, sturen voortdurend bij, we blijven niet stilstaan. Wij zijn voor verbetering, voor evolutie, voor de vooruitgang.
De ronde vorm staat voor ‘samen’ school opbouwen: een school zonder kinderen is geen school. Maar we willen dit ook doen met andere partners: ouders, ouderraad, schoolraad, CLB, parochie, Heule, stad Kortrijk;
De vorm is oneindig; heeft geen begin en geen einde – we willen de kleuters mee begeleiden in hun groei naar volwassenheid, is nooit af; het aanbod verschilt ook van kind tot kind.
Kleuters: guitig, speels (lichamelijke ontwikkeling vinden wij belangrijk), ontvankelijk, blij – wat we graag zien bij kleuters.
Heule: 3 plaatsen waar we aan katholiek kleuteronderwijs doen, we zijn blij met het vertrouwen in de school – de scholen zijn bovendien ingebed in elke plaatselijke situatie.
Scherm: beschermend over de kleuters: geborgenheid tijdens de activiteiten, tijdens de opvang, tijdens de middag. De kleuter krijgt de kans tot ontplooien naar zelfstandigheid – daarbij proberen wij een aantal normen en waarden mee te geven.
De kleuters kunnen bij ons ontwikkelen in een veilig schoolklimaat. De juf draagt het scherm en de kleuters voelen zich veilig en beschermd. Dank zij onze goede structuur en regels weten de kleuters wat van hen verwacht wordt.
Open ruimte naast het scherm: ruimte voor kleuters tot verkennen van de wereld buiten de bal maar ook de plaats voor zelf-ontwikkeling. Sommige kleuters durven wel eens van onder de bescherming weg te sluipen en hun eigen weg te gaan. Onze school laat dit toe en stuurt bij waar nodig. Ook wij staan open voor inbreng en invloeden van buiten af. Ook wij willen naar buiten komen, ook wij nodigen uit…
4 kleuters: ieder uniek.
We hebben voor elk kind een plaats voor zover de draagkracht van onze school het toelaat. De figuurtjes komen overal uitgepiept in het logo, dit staat voor het ontdekken, explorerend beleven.
Blije uitdrukking: we proberen te zorgen dat elke kleuter zich goed voelt bij ons. Een kleuter die zich goed voelt, kan ook andere dingen beter.
Open armen: ontvankelijk en sociaal, open staand voor alles rond ons. De kleuters staan centraal! De 4 figuurtjes staan met open armen, maar elk op hun manier. Ze zwaaien met hun handen op het logo, dit getuigt van de ‘vriendelijke’ lijn die we ook in onze school hanteren, van teken tot bereidheid tot communicatie. De mond is duidelijk geaccentueerd: belang dat we hechten aan taalvaardigheidsonderwijs voor alle onze kleuters.
Schoolstraat
Een kind opvoeden is een wisselwerking tussen verschillende personen. Ontegensprekelijk levert de school hierin een grote bijdrage.
Vandaar dat het belangrijk is dat ouders heel bewust kiezen voor onderwijs dat aansluit bij een manier van leven waar ook zij in geloven.
Als team hebben wij voor onszelf tien ‘wegwijzers’ ingevuld.
Ze betekenen een houvast en geven richting aan voor iedereen die met onze school te maken heeft : schoolbestuur, directie, leerkrachten, ouders, kinderen, CLB (centrum voor leerlingbegeleiding). De wegwijzers zijn een beeld voor de normen en waarden waar wij als katholieke school achter staan en waar wij werk willen van maken. Vanuit deze achtergrond willen we oog hebben voor de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid van elk kind. Eerst en vooral willen wij samen met de ouders zorg dragen voor onze kinderen. Samen, want ouders komen als opvoeders immers op de eerste plaats. Binnen onze schoolmuren willen wij een sfeer creëren die kinderen uitnodigt tot leren om uiteindelijk op eigen benen te kunnen staan. Dit ‘leren’ zien we niet alleen op gebied van kennen en kunnen, maar op alles wat ons meer ‘mens’ maakt.
Wij willen onze leerlingen hierin begeleiden met de zorg die elk van hen verdient. De eigenheid van elk kind vinden wij enorm belangrijk.
We willen oog hebben voor ieder in zijn eigen ‘zijn’ zodat het welzijn van zowel kinderen als leerkrachten omhoog gekrikt wordt.
Dit vergt een grote openheid. Om die te bewaren willen wij in gesprek treden met alle betrokkenen, in de eerste plaats met de ouders en met elkaar. Dit werkt het samen-zorg-delen voor al onze kinderen in de hand.Via communicatie willen wij, als zelfstandige lagere school, verder bouwen op wat in het kleuteronderwijs bereikt werd.
Samen met het CLB proberen we al onze leerlingen zo goed mogelijk te volgen.
We willen samen met onze kinderen bouwen aan de toekomst. Daarbij willen we creatief te werk gaan.
We willen creativiteit niet beperken tot louter het muzische aspect. Onze kinderen mogen hun eigen mogelijkheden ontdekken én verdiepen. Als school willen wij hen aanzetten om bewuste keuzes te maken en zich niet zomaar te laten beïnvloeden door alles rondom hen.Voor het maken van die keuzes kan het verwerven van kennis heel belangrijk zijn.
Ook dit willen we doen op een creatieve manier. Hoofd- en bijzaak onderscheiden, gegevens opzoeken, problemen oplossen, … maken deel uit van het leerproces dat wij bij onze leerlingen willen begeleiden. Kinderen moeten die kennis kunnen gebruiken om in de wereld van vandaag stevig op hun twee benen te staan. We toetsen de leerstof aan de eindtermen die geldig zijn voor het lager onderwijs. Doorheen de 6 leerjaren willen we telkens beginnen waar het vorig schooljaar geëindigd is. Via overleg willen we verder bouwen op fundamenten die reeds gelegd zijn. Ook ouders willen wij regelmatig bij deze besprekingen betrekken. Overleg moet tevens een garantie zijn voor continuïteit binnen onze school. Dit alles biedt aan onze leerlingen structuur .Afspraken worden gemaakt, grenzen worden bepaald, verwachtingen worden vooraf uitgesproken.
Als team willen wij aandacht hebben voor elkaars noden en verlangens. Wij beseffen dat wij niet alles alleen kunnen en dat samenwerking noodzakelijk is. Sociaal engagement is iets waar we erg in geloven. Als persoon, als klas, als school zijn we geen eiland alleen, maar weten we ons ingebed in een groter geheel, waar iedereen zorg draagt voor elkaar. Dan pas kan je komen tot intense wederzijdse samen-werking.
Als school willen wij hiertoe impulsen geven zodat kinderen dit zelf ervaren en naar buiten toe gaan uitstralen.
Vanuit de verbondenheid binnen onze school kunnen we solidair zijn met de wereld rondom ons. Deze wereld beperkt zich niet tot mensen, maar omvat de totale schepping waarvoor wij zorg moeten dragen. Als katholieke school willen wij de christelijke waarden vormgeven in omgang met elkaar. Samen vieren is hier een essentieel onderdeel van. Dit doen we verbonden met de parochie waarvan onze school deel uitmaakt. Vanuit onze achtergrond hebben wij respect voor ieder ander mens, wat ook zijn geloof of afkomst moge zijn. We gaan respectvol om met de kwetsbaarheid van kinderen, ouders, collega’s, … en steunen elkaar waar mogelijk. Hiermee gaat samen dat wij het werken en het presteren volgens eigen mogelijkheden appreciëren.
Tenslotte willen wij met onze school open staan naar de toekomst toe. Ieder moet de kanskrijgen om zijn eigen inbreng te doen ter verrijking van de anderen. Binnen onze structuur willen we ruimte laten om het onverwachte kansen te geven. We verbinden ons er toe om geregeld onze manier van werken te toetsen aan de visie waar wij achterstaan en verwachten dat ieder die met onze school te maken heeft zich hierinkan vinden.
Koffiestraat
Na overleg met het schoolteam en de schoolraad baseren we ons op drie pijlers: de totale ontwikkeling van het kind, een zorgzame school zijn en dit in een eigentijdse Katholieke lagere school. Onze school heeft aandacht voor de totale ontwikkeling van alle kinderen. De leerplannen van het Katholiek onderwijs zijn onze leidraad om de eindtermen na te streven en te bereiken. De cognitieve ontwikkeling (het hoofd, het verstand) bevorderen is vanzelfsprekend. Daarvoor doen wij een beroep op leerplandoelen van het Katholiek Onderwijs om de eindtermen te bereiken. Wij zorgen ook voor gradatie, leerlijnen over de verschillende klassen heen. Wij bieden de leerlingen ook heuristieken (schema’s) aan om tot oplossingen te komen. Ze kunnen deze heuristieken hanteren in allerlei situaties. Wij hebben ook aandacht voor de dynamisch-affectieve ontwikkeling (het hart). Voortdurend werken we aan positieve menselijke relaties. Wij staan open voor het maatschappelijk gebeuren en de maatschappelijke verhoudingen in ons eigen land en over de ganse wereld. Er wordt ingespeeld op actuele gebeurtenissen.
Ook de psychomotorische ontwikkeling ( de handen, het bewegen) krijgt in onze school invulling. Wij zijn de spreuk indachtig, ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. De leerlingen krijgen de kans om veel te bewegen en veel te doen. De creativiteit van de leerlingen wordt bevorderd in de verschillende vakken. Onze school wil een zorgzame school zijn voor alle leerlingen. Wij hebben aandacht voor de zwakkeren, de kansarmen, de meest hulpbehoevenden en de vlugge leerlingen.
Op de eerste plaats is er preventie en remediëring van leermoeilijkheden. Wij willen leermoeilijkheden voorkomen door aan te sluiten bij de leefwereld en de mogelijkheden van de leerlingen. In de klas gaan we differentiëren naar boven en naar onder : meer en complexere oefeningen voor de leerlingen die meer uitdagingen nodig hebben, meer uitleg in een eenvoudiger taal voor de kinderen met leerproblemen. Maar iedereen krijgt de basisleerstof. Ook de socio-emotionele ontwikkeling staat op de voorgrond. De leerlingen moeten zich welbevinden en betrokken voelen met ons onderwijsgebeuren. De school moet een tweede thuis zijn. Goede omgangsvormen worden aangeleerd en gestimuleerd. Wij hebben respect voor de kwetsbaarheid van kinderen en volwassenen en steunen elkaar waar we kunnen. Taalvaardigheidsonderwijs krijgt ook aandacht. De leerlingen moeten zich kunnen uitdrukken in elke situatie. Dit kan zowel verbaal als non-verbaal. Communicatie staat steeds voorop zowel tussen de leerlingen onderling als tussen volwassenen (schoolteam, ouders) als tussen leerlingen en volwassenen. Intercultureel onderwijs is een opening voor onze positieve ingesteldheid. We hebben oog voor ‘het anders-zijn’ van medeleerlingen en volwassenen. Wij bieden maximale ontplooiingskansen voor elk kind. Een open houding tegenover ‘anderen’ wordt gestimuleerd. We streven naar een positieve benadering en voldoende appreciatie zowel voor leerlingen, ouders als voor mensen uit andere culturen.
Doorstroming en oriëntering krijgen veel aandacht. De drempel tussen kleuterschool en lagere school, als tussen de lagere school en het secundair onderwijs wordt zo laag mogelijk gehouden. De overgang tussen de verschillende jaarklassen laten we vloeiend verlopen. Wij zorgen ook voor gradatie in de ontwikkeling per leerjaar. Tussen de leerkrachten en het CLB is er regelmatig overleg over de vorderingen van de kinderen.
In onze school is er kind- en ouderparticipatie mogelijk. Er is actieve betrokkenheid als ouder bij het schoolgebeuren. De school doet regelmatig een beroep op ouders. Tijdens het schooljaar biedt de school verschillende overlegmomenten aan voor de leerlingen, de ouders met het schoolteam en/of het CLB. Iedereen wordt schriftelijk op de hoogte gehouden van de activiteiten en/of wijzigingen in het schoolgebeuren. Op klas- en schoolniveau hebben de leerlingen ook hun inbreng.
Wij baseren ons op de ‘Opdrachtsverklaring van het Katholiek Onderwijs’ en de visie van de Congregatie van de Zusters van Liefde, Heule. “Onze Katholieke onderwijsinstellingen moeten ‘levensscholen’ zijn waar kinderen en jongeren kansen krijgen om hun diepmenselijke talenten te vormen. Steunend op de boodschap van Jezus Christus moeten de evangelische waarden van geloof, vertrouwen, liefde en goedheid, inzet en overgave, groeikansen krijgen” (Zr. Georgette Bombeke, algemeen verantwoordelijke).
Op school heerst een grote verbondenheid tussen leerlingen onderling en leerkrachten onderling en tussen leerlingen en leerkrachten. De groep ‘schoolpastoraal’ werkt, in samenwerking met het voltallig schoolteam, aan de katholieke opvoeding van de leerlingen.Wij bezorgen de leerlingen een positieve kijk op de wereld. Een belangrijk project is het anti-pesten op school. In dit project heeft het schoolteam oog voor pestgedrag.
Dienstbare solidariteit wordt bevorderd. Het schoolteam en de leerlingen gaan zorgzaam om met elkaar. Ze hebben oog voor elkaars noden. We nemen deel aan verschillende solidaire acties van christelijke inspiratie. Er is luisterbereidheid tussen leerlingen, schoolteam en ouders. Wij houden ook vieringen. Tijdens die vieringen gaan we ook meeleven. Dit gebeurt tijdens feesten, bezinningen, herdenkingen, eucharistievieringen,… We leven niet alleen mee, we tonen ook respect voor het gebeuren.
Als Katholieke school gaan we ook verkondigen en duiden. Het godsdienstonderricht is goed uitgebouwd in onze school. De leerkrachten werken mee aan het godsdienstonderwijs. Er zijn bijbel- en Jezusverhalen. Wij durven uitkomen voor ons geloof en we beleven het ook. We verwachten van de ouders dat zij ons daarin steunen. Onze christelijke visie vind je terug in de andere vakken, er is doorstroming.
VISIE ACHTER HET LOGO:
In vbs Spes Nostra mag elk kind ergens een kei in zijn.
We helpen elk kind ‘zijn kei’ te vinden.
Elk kind mag zijn eigen kwaliteiten en eigen talenten ontdekken en volop ontwikkelen.
Zo werken we volop aan de totale ontwikkeling van elk kind.
In het logo vormen de 5 overlappende keien een kleurrijk geheel:
enerzijds illustreren deze 5 keien de onderlinge samenhang:
- tussen de kinderen als vrienden onder elkaar
- de samenhang binnen het schoolteam vbs Spes Nostra
anderzijds de verbondenheid tussen de vijf vestigingen:
- Steenstraat, ’t Villaatje, Fatima, Schoolstraat en Koffiestraat
De vijf verschillende kleuren staan voor de verscheidenheid bij alle betrokkenen binnen onze school.
De kleuren zijn fris en helder. We willen transparant zijn in ons beleid.
Hierbij stellen we een open communicatie met ouders centraal.
In vbs Spes Nostra is het kei-leuk, kei-goed, kei-cool, kei-tof, kei-…
LOGO DOWNLOADEN
Je kan het logo hier downloaden in hoge resolutie. (300 dpi – 10cm breed)